Het opladen van een elektrische auto lijkt op het eerste gezicht een stuk lastiger dan het tanken van brandstof auto. Het vergt namelijk een andere aanpak die zo zijn voor- en nadelen heeft. Zo betaal je bij openbare (snel)laadpalen met een laadpas in plaats van contant of met je pinpas. Er zijn veel aanbieders van laadpassen en elke laadpas verschilt in kosten, toegankelijkheid en gebruik. Hoe kies ik de juiste laadpas?

Bij het kiezen van de juiste laadpas is het belangrijk om te letten op: hoe vaak je oplaadt bij openbare laadpalen, hoe je daar oplaadt (normaal of snel laden), bij welke openbare laadpalen je terecht kunt in binnen- en buitenland en wat de tarieven zijn per laadpas.

Dit klinkt misschien lastig, maar het valt reuze mee. In dit artikel benoem ik alle belangrijke punten die jou helpen bij het kiezen van een laadpas. Zo kun je met een gerust gevoel de weg op.

Navigeer naar:

Hoe werkt een laadpas?

Voorbereiding

Voordat je zomaar naar een openbare laadpaal rijdt is het belangrijk om zeker te weten of je daar met jouw laadpas kunt opladen. De aanbieder van de laadpas heeft vaak een app of overzicht op de website waarop duidelijk staat vermeldt waar je kunt opladen. Bij een lange rit is het handig om te kijken naar de actieradius en in te schatten wanneer en met welke snelheid (in kWh) je wilt opladen bij de openbare laadpaal.  

Herkenning

Voordat de laadsessie begint is het belangrijk dat je elektrische auto herkent wordt voor de eindafrekening. Bij een openbare laadpaal staat duidelijk aangegeven waar je de laadpas moet scannen. Zodra je de laadpas hebt gescand en de laadkabel is ingeplugd begint de laadsessie.

Afronden

Genoeg geladen? Dan scan je de laadpas om de laadsessie te beëindigen. De exacte stroomkosten voor het laden worden op het moment van de laatste scan berekend. De kosten van de laadsessie worden in de meeste gevallen enkele dagen later afgeschreven middels een automatisch incasso.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een laadpas?

Frequentie

Het is belangrijk om te weten hoe vaak je verwacht te gaan laden bij een openbare laadpaal. Met deze informatie kun je namelijk beslissen of je een vast abonnement neemt of per laadsessie wilt betalen. Zowel de abonnementskosten als de kosten per laadsessie verschillen per aanbieder, maar het is eenvoudig te berekenen door in te schatten hoe vaak je verwacht op te laden binnen een bepaalde periode. Dit vergelijk je tussen verschillende aanbieders en vervolgens beslis je om wel of geen abonnement te nemen. 

Dekking

Tegenwoordig is het met vrijwel elke laadpas mogelijk om te laden bij alle openbare (snel)laadpalen in Nederland. Voor het laden in het buitenland verschilt vaak per laadpas wat mogelijk is. Zo kun je met de meeste laadpassen laden in de veel bezochte landen door Nederlanders, maar het is toch belangrijk om even te controleren of jouw gewenste land(en) ertussen zit en hoeveel laadpalen er zijn. Via de ANWB elektrische auto routeplanner kun je eenvoudig een (lange) reis naar wens plannen.

Tarieven

Elke laadpas heeft verschillende tarieven. Zo heb je kosten voor de laadpas, per laadsessie (of geladen kWh) en kosten voor een abonnement. We zien vaak dat de kosten van de laadpas en de per laadsessie (of geladen kWh) vervallen wanneer je kiest voor een abonnement met vast maandelijks bedrag. Het is altijd aan te raden om bij de aanbieder van de laadpas meer informatie te vergaren over de tarieven en eventuele extra kosten.

Voordelen van elektrisch laden met een laadpas

Flexibel

Omdat er veel verschillende laadpassen zijn kan je precies kiezen welke laadpas geschikt is voor jouw situatie. Je kunt vooraf berekenen wat het voordeligst is voor jou en wanneer je omstandigheden wijzigen kun je overwegen om van laadpas of abonnement te wisselen. Zo kun je in het begin bijvoorbeeld ervoor kiezen om per laadsessie te betalen, mocht de inschatting niet accuraat zijn geweest kan je altijd nog voor een abonnementsvorm kiezen.

Zekerheid

Met een laadpas heb je de zekerheid om te kunnen opladen bij de aangegeven openbare laadpalen. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor dekking in heel Nederland weet je zeker dat je overal in Nederland terecht kunt om te laden. Hetzelfde geldt voor de dekking in andere landen in Europa. Mocht je in Europa meer zekerheid willen voor bijvoorbeeld vakanties dan is het mogelijk om een extra laadpas te nemen van een geschikte aanbieder die de reis goed gedekt heeft.

Eenvoudig

Het laden bij een openbare laadpaal is de eerste keer even wennen, maar daarna merk je dat het toch heel eenvoudig is. De kabel inpluggen, scannen en het laden begint. Wanneer je klaar bent scan je voor de eindafrekening, berg je de laadkabel op en kun je de reis weer voortzetten. Je hoeft dus bijvoorbeeld niet in de rij te staan bij de kassa van het tankstation. 

Duurzaam

Er zijn laadpaal aanbieders die gebruik maken van 100% duurzame stroom vanuit wind- en zonne-energie. Zo kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van groene stroom tijdens het laden. 

Wat zijn de kosten van een laadpas?

Laadpas

De laadpas wordt door de meeste aanbieders gratis geleverd, zeker wanneer je kiest voor een abonnement. Wanneer je niet kiest voor een abonnement betaal je bij sommige aanbieders eenmalig een bedrag voor de laadpas. Zo betaal je bijvoorbeeld bij E-Flux eenmalig €5,- voor de laadpas.

Gebruikskosten

Voor de mensen die niet vaak laden bij een openbare laadpaal en daarom geen abonnement hebben wordt er vaak een vast tarief geteld per laadsessie of per geladen kWh. Erg handig wanneer je sporadisch laadt en niet aan een abonnement wilt vastzitten. Het is handig om altijd even te controleren vanaf wanneer het laden goedkoper is met abonnement of juist zonder.

Rekenvoorbeeld:

Bij Justplugin betaal je voor het abonnement €4,- per maand, zonder abonnement betaal je een starttarief van €0,35 per laadsessie. Bij deze aanbieder zijn er geen overige kosten.

De berekening wordt dan als volgt:

Maandelijks bedrag ÷ startarief per laadsessie = break-even punt in laadsessies.

Dus met de gegevens van Justplugin: €4,- ÷ €0,35 = 11,43 laadsessies.

Het abonnement van Justplugin is vanaf 12 laadsessies per maand voordeliger, onder de 12 laadsessies is het voordeliger om een startarief te betalen per laadsessie.

Abonnement

Wanneer je vaak te vinden bent bij een openbare laadpaal is het handig om een abonnement te hebben. Hiermee betaal je een vast bedrag per maand en kunnen de gebruikskosten niet oplopen. Ook heb je bij een abonnement vaak voordeel bij bepaalde laadplatformen voor bijvoorbeeld het snelladen of korting op je abonnement. Zo betaal je als klant bij Vandebron €2,- (!) minder per maand bij een laadpas abonnement. Het is wel belangrijk om te kijken naar het opzegtermijn voordat je een abonnement sluit.

Boetetarief

Wanneer je accu vol is kan het zijn dat je bij sommige aanbieders een boetetarief betaalt per minuut of kWh die je onnodig laadt. Dit is bedoeld om laadpalen niet onnodig bezet te houden en ervoor te zorgen dat er efficiënt wordt omgegaan met de laadpalen. 

Welke laadpassen zijn er?

Gezien het grote aanbod laadpassen kan het zijn dat je in het aanbod verdrinkt. Om je te helpen heb ik een tabel gemaakt met verschillende aanbieders en de belangrijkste kosten.

 Voorbeelden bekende aanbieders en de bijhorende tarieven:

AanbiederAbonnementAbonnementskosten per maandStarttarief per laadsessieEenmalige kostenMeer informatie
E-Flux€2,95n.v.t.n.v.t.https://www.e-flux.nl/laadpassen/
E-FluxXn.v.t.€0,29€5,- laadpashttps://www.e-flux.nl/laadpassen/
Vandebron€3,50 (of €1,50) n.v.t.n.v.t.https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/laadpas
ANWB€6,30n.v.t.€1,95 laadpashttps://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpas-abonnement
ANWBXn.v.t.€0,34€1,95 laadpashttps://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpas-abonnement
EngieXn.v.t.€0,31n.v.t.https://www.engie.nl/product-advies/laadpalen/laadpas
Justplugin€4,-n.v.t.n.v.t.https://justplugin.nl/laadpassen/laadpas-aanvragen/
JustpluginXn.v.t.€0,35n.v.t.https://justplugin.nl/laadpassen/laadpas-aanvragen/

Dit is slechts een greep uit het volledige aanbod. Het is mogelijk om meerdere laadpassen te hebben, hiermee heb je een betere dekking. Dit is vooral in het buitenland handig omdat in sommige landen de infrastructuur nog lang niet zo goed is als in Nederland.

Mijn ervaring met opladen bij openbare laadpalen

Persoonlijk vind ik de laadvoorzieningen erg toegankelijk en ben ik helemaal gewend aan het systeem. Ook zie ik dat de laadinfrastructuur in Nederland steeds beter wordt. Zelf maak ik sporadisch gebruik van openbare laadpalen. Meestal bereid ik me bij lange ritten goed voor en zorg ik dat de auto een hoge batterijpercentage heeft wanneer ik wegrij.

Mocht het laden wel nodig zijn kies ik vaak een snellaadpunt en combineer ik het snelladen met een pauze, lunch of andere bezigheid die ik vooraf heb ingepland. Het snelladen kost wat meer, maar het bespaart veel tijd. Ik laad bij een snellaadpunt niet onnodig veel, omdat thuis laden een stuk goedkoper is. 

Vond je het artikel nuttig, deel het via de onderstaande buttons!

Is je vraag niet goed beantwoordt of heb je een aanvulling? Reageer in de comments hieronder!

Staat er een onjuistheid in het artikel of heb je een suggestie voor ons? Neem contact met ons op!

Gebruik @EVGuruNL om via Twitter met ons te communiceren!