Bij grote aankopen als een auto, heb je vooraf graag wat meer zekerheid voordat je de knoop doorhakt. Het is fijn om alles op een rijtje te zetten, wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Als bonus zal ik onderaan het artikel ook enkele mythes opsommen die je in je zoektocht naar de voor- en nadelen over een elektrische auto nog wel eens tegenkomt. Niet per se omdat het fout was op het moment van schrijven, maar de ontwikkeling gaat zo enorm hard dat sommige feiten uit het verleden door de werkelijkheid ingehaald zijn. Daarnaast is nu meer data beschikbaar over afschrijving en onderhoud dan toen vaak het geval was.


11 voordelen van een elektrische auto10 nadelen van een elektrische auto5 mythes over de elektrische auto
1. Goedkoper in onderhoud1. Laadtijd1. EV’s hebben een hogere afschrijving
2. Goedkoper rijden2. Laadmogelijkheden2. EV’s zijn niet schoner
3. Geluidsarm3. Hoge aanschafprijs3. Batterij moet vervangen worden
4. Prestaties4. Extra actieradius is prijzig4. Je moet constant opladen
5. Efficiënter5. Weinig specialisten in onderhoud5. Het elektriciteitsnet kan het niet aan
6. Andere financiële voordelen6. Beleving
7. Veiligheid7. Design
8. Thuis opladen8. Geen handgeschakelde opties
9. Duurzaam9. Beperkt (tweedehands) aanbod
10. Rijden met één pedaal10. Mogelijke kinderziektes
11. Milieuzones Nederland

12 voordelen van een elektrische auto

1. Goedkoper in onderhoud

Door het ontwerp van een elektrische auto zijn er veel (bewegende) onderdelen die vervallen ten opzichte van een traditionele brandstof auto. Zo heb je bij een elektrische auto geen: versnellingsbak, distributieriem, olie, brandstofpomp, bougies, uitlaat en nog veel meer. Doordat de elektrische auto minder onderdelen bevat, kan er minder kapot gaan. Hierdoor zijn de onderhoudskosten dus aanzienlijk lager.

2. Goedkoper rijden

De brandstofkosten zijn vaak makkelijk te berekenen wanneer je de actuele brandstofprijzen en het gemiddelde verbruik van de auto erbij pakt. Bij een elektrische auto is dat iets complexer omdat de prijs van stroom flink kan verschillen per laadpunt. 

Zo is privé of op het werk laden het goedkoopst, hier betaal je namelijk na de investering van de laadpaal enkel de stroom met de tarieven van je energiecontract. Bij een publieke- en snellaadpaal betaal je een stuk meer omdat je ook betaalt voor de onderhoud en aanleg van de laadpalen en marge van de beheerder. De tarieven verschillen per aanbieder. Vanaf 1 juli 2021 is het verplicht voor elke laadpaal exploitant om deze tarieven duidelijk weer te geven per openbare laadpaal.  

Wanneer je thuis of op je werk een eigen laadpaal hebt kost de stroom gemiddeld €0,22 per kWh. Bij een openbare laadpaal en een snellaadpaal variëren de tarieven enorm. Zo kost het laden bij een openbare laadpaal vaak rond de €0,40 per kWh en bij een snellaadpaal rond de €0,60 per kWh.

Voorbeelden elektrische auto’s en hun gemiddeld verbruik:

ModelTypeGemiddeld verbruik
Renault Zoe ZE50 R110Hatchback16,5 kWh/100km
Tesla Model 3 Standard RangeSedan15,1 kWh/100km
Volvo XC40 RechargeSUV22,4 kWh/100km
*Gegevens via www.evdatabase.nl

Gemiddelde kosten per 100km:

Soort laadpaalRenault Zoe ZE50 R110Tesla Model 3 Standard RangeVolvo XC40 Recharge 
Thuis/werk (€0,22 per kWh)€3,63€3,32€4,93
Openbaar (€0,40 per kWh)€6,60€6,04€8,96
Snellaadpunt (€0,60 per kWh)€9,90€9,06€13,44
*Bedragen zijn berekend over het gemiddelde verbruik van de tabel erboven

Zoals je kunt zien is er een aanzienlijk verschil tussen de verschillende soorten laadpalen. Gelukkig is snelladen voor de meeste elektrische rijders geen dagelijkse kost. Je zult je auto waarschijnlijk enkele keren per week ‘ s nachts opladen aan een laadpaal bij huis of openbare laadpaal. Wanneer we kijken naar de gemiddelde kosten van thuis/werk of openbaar laden is het aanzienlijk goedkoper per 100 km dan een brandstofauto.  

Bij een gemiddelde benzineauto met een verbruik van 1 liter op 15 km en een gemiddelde benzineprijs van €1,85 per liter ben je €12,33 kwijt per 100 km. Als we kijken naar de tabel hierboven zie je dat een Tesla Model 3 Standard Range (sedan) flink goedkoper uit is bij elke soort laadpaal. De Volvo XC40 Recharge is bij een snellaadpunt iets duurder uit, maar het gaat hier om een auto uit een grotere klasse.

3. Geluidsarm

Het is je vast wel eens opgevallen dat elektrische auto’s weinig geluid produceren. Zo hoor je bij een elektrische auto grotendeels het geluid van de banden en de wind. Het lijkt hierdoor als bestuurder net of je over de weg zweeft. In het begin is dit best een gekke ervaring, maar al snel wordt dit door de meesten als zeer prettig ervaren. Zo klinkt bijvoorbeeld ook geluidsinstallatie gelijk een stuk zuiverder zonder het geluid van de motor en de versnellingsbak. Je zult bij lange afstanden merken dat je meer uitgerust arriveert door de geluidsreductie. 

4. Prestaties

Een van de grootste verschillen is de rijervaring bij een elektrische auto. Zodra je accelereert merk je hoeveel kracht een elektrische auto heeft. Het is niet zo dat je direct naar voren schiet, maar de volledige koppel is altijd direct beschikbaar. Erg handig, want hiermee kan je soms gevaarlijke situatie voorkomen, door bijvoorbeeld met meer vertrouwen in te halen of in te voegen op een drukke weg.

Daarnaast rijdt een elektrische auto vloeiend. Er zijn geen schakelingen of mechanische onderdelen die je voelt of hoort tijdens het rijden. Nooit meer een stotterende motor of het gevoel dat er iets mis kan zijn wanneer je een afwijkend geluid hoort.

5. Efficiënter

Naast het feit dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu zijn ze ook een stuk efficiënter dan traditionele brandstof auto’s. Er gaat namelijk bij het voortbewegen van een elektrische auto een stuk minder energie verloren. Bij verbrandingsmotoren gaat veel energie namelijk verloren aan warmte in plaats van aandrijving van de auto. Zo’n 70-80% van de energie die in de brandstof opgeslagen zit, zal omgezet worden in warmte.

Bij een elektromotor gaat er veel minder energie verloren aan warmte omdat er geen verbranding plaatsvindt. Daarnaast wordt bij een elektrische auto een deel van de energie teruggewonnen door regeneratief remmen. Bij regeneratief remmen verandert de elektromotor in een soort dynamo. In plaats van stroom te leveren voor het voortbewegen van de auto wordt de rollende auto juist een energiebron. Vervolgens wordt deze energie via de elektromotor weer teruggegeven aan het accupakket.

6. Andere financiële voordelen

Om de transitie naar duurzame transport te stimuleren zijn er verschillende financiële voordelen voor elektrische auto’s. Hieronder vind je de belangrijkste:

Géén motorrijtuigenbelasting

In tegenstelling tot een traditionele brandstof betaal je bij een elektrische auto géén motorrijtuigenbelasting t/m 2024. 

Géén BPM

De BPM wordt bepaalt op basis van de CO2-uitstoot. Bij elektrische auto’s hoeft je géén BPM te betalen in ieder geval t/m 2024

Lage bijtelling

Voor mensen die via de zaak een auto zowel zakelijk als privé rijden is bijtelling een belangrijke financiële reden om elektrisch rijden te overwegen. Zo betaal je bij een elektrische auto voorlopig geen reguliere bijtelling van 22% voor privégebruik, maar slechts 12% in 2021 tot een cataloguswaarde van €40.000,00. Wel gaat deze lagere bijtelling ieder jaar geleidelijk omhoog omdat elektrisch rijden steeds gebruikelijker wordt. 

Zo ziet de bijtelling t/m 2026 voor elektrische auto’s eruit:

JaarBijtelling t/m €40.000Bijtelling restant boven de €40.000
202112%22%
202216%22%
202316%22%
202416%22%
202517%22%
202622%22%

Bij tweedehandse auto’s die ouder zijn dan 2021 betaal je het bijtellingspercentage van het desbetreffende jaar waarin de auto op kenteken is gezet. Zo betaal je bij een tweedehandse elektrische auto uit 2019 (of ouder) bijvoorbeeld maar 4% bijtelling wanneer de 60 maanden nog niet voorbij zijn. Bij een model uit 2020 betaal je 8% bijtelling.  

Let wel goed op wanneer de bijtelling precies verloopt en wat je erna precies kan verwachten. Dit zit namelijk iets ingewikkelder. Zo heeft Leaseblog een nuttig artikel geschreven over wat je qua bijtelling kan verwachten na 60 maanden.

Belastingvoordeel ondernemers

Voor bedrijven zijn de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en MIA (milieu-investeringsaftrek) in het leven geroepen om milieuvriendelijke technieken te stimuleren door middel van belastingvoordeel. De elektrische auto en laadpaal vallen onder deze milieuvriendelijke technieken en hierdoor zijn er een aantal belangrijke voordelen voor bedrijven. De hoogte van het belastingvoordeel verschilt per model en de aanschafprijs. Alles over VAMIL/MIA voor elektrische auto’s vind je hier.

Lokale subsidies

Voor particulieren is er geen VAMlL/MIA toepasbaar, maar zijn er wel lokale subsidies per gemeente die elektrische auto’s en de bijhorende laadpalen stimuleren voor particulieren. De subsidies en de restricties verschillen per gemeente, het is handig om dit even na te vragen bij jouw gemeente. Zo krijg je de actuele status van de subsidies en heb je de mogelijkheid om vragen hierover te stellen. 

7. Veiligheid 

Door de andere structuur en aandrijving is de elektrische auto een stuk anders dan de traditionele brandstofauto. Zo is de elektrische auto zeker veilig genoeg, maar zijn er wel verschillen met de traditionele brandstofauto. Door een aantal incidenten kwam de elektrische auto in het verleden qua veiligheid vaker negatief in het nieuws, daardoor besloten grote overheidsinstanties kritisch te kijken naar de elektrische auto en de veiligheidsrisico’s.

Door de hoge urgentie is er vanuit onderzoeksbureau CE Delft een groot onderzoek  geweest naar de veiligheid. In dit onafhankelijke rapport van 100 pagina’s waarbij gebruikt is gemaakt van 280 bronnen en 25 experts is de belangrijkste conclusie: Elektrische auto’s brengen geen hoger veiligheidsrisico met zich mee dan traditionele brandstof auto’s. Er is geen hogere kans op brand, maar indien er zo’n incident plaatsvindt vergt het wel een andere aanpak. Deze andere aanpak vereist meer materieel, kennis en praktijkervaring. 

Door de negatieve publiciteit uit het verleden is er een verouderd beeld ontstaan dat niet meer relevant is vandaag de dag. Bij nieuwe technieken wordt er namelijk op een razendsnel tempo geïnnoveerd en dit zorgt ervoor dat er drastische verbeteringen in korte tijd plaatsvinden. Voor autofabrikanten is veiligheid enorm belangrijk in de transitie naar elektrisch rijden. Zo worden nieuwe modellen en bijbehorende accutechnieken uitvoerig onderzocht en getest voordat deze worden uitgeleverd. 

Zo communiceert autofabrikant Tesla elk kwartaal en jaar over het aantal verkeers- en brandincidenten. Deze data vergelijken zij met alle andere auto´s per gereden mile (ongeveer 1,6 kilometer) die dat jaar op de openbare weg hebben gereden in Amerika.

Nu we weten dat elektrische auto´s geen hoger veiligheidsrisico met zich meebrengen op het gebied van autobranden kunnen we kijken naar de grote voordelen. Zo heeft een elektrische auto geen enorm motorblok aan de voorkant van de auto, waardoor de kreukelzone groter is.

Een grotere kreukelzone absorbeert meer energie die vrijkomt bij een botsing, waardoor de energie niet verwerkt hoeft te worden door de lichamen van de inzittenden. Daarnaast kan het motorblok niet richting de passagiers geduwd worden, waardoor het gevaar op beknelling door het motorblok verdwijnt.

Ook zit het meeste gewicht van een elektrische auto aan de onderkant: het accupakket. Het gewicht heeft ook zijn nadelen op andere vlakken, maar door het lage zwaartepunt dankzij de batterij is de kans kleiner dat de auto zal kantelen bij een ongeluk. Het accupakket zorgt er namelijk voor dat de elektrische auto minder snel kantelt en biedt ook bescherming bij een ongeluk met een zij-impact.

8. Thuis opladen

Bij een elektrische auto hoort natuurlijk een laadpaal. Aangezien je de auto een groot gedeelte van de tijd thuis hebt staan is een laadpaal aan huis of op een openbare parkeerplek dicht bij huis natuurlijk wenselijk. Het grote voordeel hiervan is dat je kan laden wanneer het jou uitkomt en je (dicht) bij huis kan parkeren.

Mocht je thuis geen plek hebben of maak je gebruik van een openbare parkeerplek kun je een openbare laadpaal via de gemeente aanvragen. Deze laadpaal is volledig kosteloos en wordt door de gemeente geplaatst. Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig een online aanvraag doen en vervolgens wordt deze beoordeeld door jouw gemeente.

Nooit meer speciaal naar een tankstation rijden en moeten tanken. Daarnaast is het ook enorm goedkoop en betaal je, afhankelijk van je energieleverancier, ongeveer tussen de €0,20 – €0,25 per kWh. Wanneer je thuis een laadpaal hebt is het ook mogelijk om nog duurzamer en goedkoper te laden middels zonnepanelen.

Een van de meest onderschatte voordelen aan thuisladen is dat je vrijwel elke ochtend wegrijdt met een volle batterij. Dit is in principe hetzelfde als je brandstof auto dat elke ochtend volgetankt klaar staat, echter is elektrisch ‘tanken’ ook nog eens veel goedkoper en beter voor het milieu. Mocht je sommige dagen vanwege de drukte thuis niet kunnen laden is er in Nederland een sterke en snel groeiende infrastructuur voor elektrische auto’s waar je kunt laden bij een openbare (snel)laadpaal. 

9. Duurzaam

Elektrische auto´s stoten aanzienlijk minder CO2 uit dan traditionele brandstofauto´s. Er zit een groot verschil in de hoeveelheid exact omdat dit afhankelijk is van de stroom die geladen wordt. Gelukkig zien we dat zonnepanelen op lange termijn steeds goedkoper worden. Hierdoor zullen mensen meer gebruik maken van duurzame energiebronnen in plaats van energie dat is opgewekt vanuit fossiele brandstoffen.

Er zijn twee belangrijke verschillen in stroom: grijze stroom en groene stroom. Bij grijze stroom wordt elektriciteit opgewekt door fossiele brandstoffen zoals steenkool, olie en gas. Bij groene stroom wordt er gebruik gemaakt van duurzame energiebronnen zoals zon en wind. Hoe grijs of groen je stroom precies is hangt af van je energieleverancier. Dit kun je precies zien op de jaarafrekening.

In Nederland groeit het percentage groene stroom. Mocht je grotendeels middels grijze stroom laden, dan is een elektrische auto alsnog een flink stuk duurzamer. Mocht je het percentage groene stroom willen verhogen kun je ervoor kiezen om uitsluitend bij duurzame openbare laadpalen te laden. Ook kun je overwegen om zonnepanelen aan te schaffen en deze stroom te gebruiken voor het laden van je elektrische auto.

10. Rijden met één pedaal

Bij veel elektrische auto’s is er sprake van het zogeheten: one-pedal-driving. Dit houdt in dat je grotendeels van de tijd rijdt met slechts één pedaal. Wanneer je het rechter pedaal intrapt accelereer je, maar wanneer je het pedaal loslaat remt de auto af op de elektrische motor, waardoor je niet meer zoals gebruikelijk gewoon uitrolt. Daardoor kun je grotendeels rijden zonder het rempedaal te gebruiken.

Tijdens het op de motor afremmen wordt de elektromotor een soort dynamo en wordt er energie teruggewonnen bij het remmen. Deze energie wordt vervolgens weer terug opgeslagen in het accupakket. Dit zorgt er naast de prettige rijervaring er dus ook voor dat er efficiënt wordt omgegaan met de energie. 

Het rijden met één pedaal zal in het begin zeker even wennen zijn, maar daarna is het vooral enorm praktisch. Zo rij je grotendeels van de tijd maar met één voet, hierdoor hoef je bij het afremmen niet telkens met je voet naar het rempedaal. De kracht van het remmen bij het pedaal is bij de meeste modellen naar wens in te stellen. Zo kan je zelf testen en ervaren wat je het fijnst vindt. 

11. Milieuzones Nederland


In Nederland zijn er verschillende steden die een milieuzone toepassen. In deze milieuzones willen ze ervoor zorgen dat er minder vervuilende voertuigen rijden. Voor auto’s zijn dit vooralsnog alleen dieselauto’s met een hoge uitstoot. Elke dieselauto heeft een emissieklasse en deze emissieklasse bepaalt of je in de milieuzone mag rijden. 

In Amsterdam, Utrecht en Arnhem zijn er al milieuzones en er zullen steeds meer steden volgen. Zo komt er bijvoorbeeld ook in Den Haag een milieuzone voor auto´s die op diesel rijden. Wanneer je in een milieuzone toch met een vervuilend dieselvoertuig rijdt riskeer je een hoge boete. Op de site: www.milieuzones.nl kan je de recente ontwikkelingen volgen omtrent milieuzones.

Aangezien een elektrische auto geen uitstoot heeft tijdens het rijden rij je zorgeloos door milieuzones. Zeker wanneer de restricties in de toekomst strenger worden is het erg fijn om niet bezig te zijn met de recente ontwikkelingen rondom milieuzones in steden en de emissieklasse van jouw auto. Wanneer steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden zullen er in de toekomst ongetwijfeld ook aanvullende restricties komen voor andere brandstofauto´s. 

10 nadelen van een elektrische auto

1. Laadtijd

Deze behoeft niet heel veel uitleg natuurlijk. Met opladen ben je minimaal 15 minuten kwijt om een redelijk aantal kilometers aan je range toe te voegen. Bij de meeste EV’s kun je echter eerder rekenen op 20-25 minuten aan de snellader. Kostbare tijd als je haast hebt. Om het over de trage laders nog maar niet te hebben. Dit zal zeker enige aanpassing vereisen bij langere trips.

2. Laadmogelijkheden

Als je een EV hebt wil je natuurlijk niet elke week 25 minuten naar de snellader, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om op zijn eigen terrein op te laden. De meeste gemeentes plaatsen op verzoek wel een laadpaal in je straat, maar dit is een gedeelde paal, waar iedereen met een plug-in auto gebruik van kan maken.

Het kan prima zijn dat je nu de enige bent met een EV of hybride in de straat, maar de kans is klein dat dat over een paar jaar nog steeds zo is. Zeker iets om vooraf goed over na te denken.

Ook het snellaadnetwerk is nog niet zo dekkend als bijvoorbeeld pompstations. Ook komt het nog regelmatig voor dat een openbaar snellaadstation niet werkt. Meestal zijn er wel laders beschikbaar die wel werken, maar het voelt toch niet lekker als je daarop moet gokken.

Dan heb je nog de laadpas (meer info over de laadpas vind je in dit artikel). Je kunt lang niet overal met een app of gewoon pinpas betalen. Nee, je hebt soms een tankpas nodig om van een bepaalde lader gebruik te maken. En dan kun je niet per se met één pas bij elke lader in Europa terecht. Dit moet nog echt beter.

Tesla heeft dit overigens een stuk beter voor elkaar met hun Supercharger netwerk. Naast dat de snelladers amper defect zijn, heb je ook geen gedoe met de betaling. Je plugt gewoon je auto in en de rest verloopt automatisch via de betaalmethode in je account. Nadeel: Momenteel kunnen enkel Tesla’s van het netwerk gebruik maken.

3. Hoge aanschafprijs

Het klinkt leuk dat de totale kosten over de gebruiksduur van een EV vergelijkbaar zijn met die van een benzineauto, maar het blijft toch een obstakel om dat extra geld vooraf al kwijt te moeten zijn.

Anderzijds is het wel goed om je bewust te zijn van de totale kosten van het autorijden. Soms kun je over een periode van enkele jaren toch nog flink besparen, ondanks die hogere aanschafprijs.

4. Extra actieradius is prijzig

De batterij is het duurste onderdeel van een elektrische auto, dus als je een grotere batterij wenst kost dat direct enkele duizenden euro’s extra. Het vervelende is dat je vaak vooraf ook geen goed zicht hebt op wat je nou precies nodig hebt, waardoor je al snel geneigd bent voor veiligheid te kiezen terwijl dat niet altijd nodig is. (In dit artikel gaan we dieper in op actieradius in de praktijk)

5. Weinig specialisten in onderhoud

Een elektrische auto steekt technisch totaal anders in elkaar dan een auto op fossiele brandstof. Er zijn echter nog te weinig elektrische auto’s om het voor veel onderhoud garages rendabel te maken om personeel massaal om te scholen.

Ook bij de merkdealers ontbreekt vaak nog de nodige expertise op gebied van onderhoud en ook de auto zelf. Wil je een elektrische auto kopen? Dan is het helaas extra belangrijk om je vooraf goed in te lezen in wat je wil en nodig hebt.

6. Beleving

Deze is subjectief, maar ik hoor ‘m erg vaak om me heen: Een elektrische auto mist beleving. De geur van benzine, het geluid van de motor en een mooie grill aan de voorzijde. Daar kan ik weinig tegen inbrengen, als die zaken prioriteit voor je hebben ga je niet blij worden van een elektrische auto.

7. Design

Bij elektrische auto’s is efficiëntie vaak prioriteit nummer één bij het ontwerp om de auto een acceptabele range mee te geven. Hiervoor worden vaak enkele esthetische concessies gedaan.  

Aerodynamische wieldoppen en raargevormde neuzen zijn geen uitzondering. Het is niet noodzakelijk om hiervoor te kiezen, maar vaak lever je wel range in of kom je in het hogere segment terecht. Het is deels ook een kwestie van wennen natuurlijk.

Anderzijds kun je je ook afvragen waarom we zolang amper iets om efficiëntie gegeven hebben. Het wordt interessant om te zien waar het in de toekomst heengaat als efficiëntie door verbeterde batterijtechnieken minder cruciaal gaat worden. Gaan we dan voor esthetiek, de portemonnee of extra range?

8. Geen handgeschakelde opties

In Amerika zullen ze er niks van snappen, maar veel Nederlanders vinden het heerlijk om lekker zelf te schakelen. Bij een EV is dat niet mogelijk: er is vaak maar één versnelling.

Bij hoge uitzondering kan je een auto vinden met twee versnellingen, maar dan zal de auto het schakelen wel voor eigen rekening nemen.

9. Beperkt aanbod (vooral tweedehands)

Er komt steeds meer variatie aan modellen op de markt, maar de opties zijn nog lang niet zo talrijk als bij een brandstofauto. Een degelijke stationwagen of een compacte EV met een behoorlijke actieradius zijn er nog niet echt.

Als je naar de tweedehandsmarkt gaat kijken is het nog slechter gesteld. Aangezien elektrische auto’s enorm in de lift zitten, zijn er per definitie minder oudere elektrische voertuigen. Daarnaast zijn de meeste tweedehands modellen die beschikbaar zijn eerdere versies, met doorgaans meer kinderziektes dan de huidige line-up. 

 

10. Mogelijke kinderziektes

Maar niet alleen op de tweedehandsmarkt zul je kinderziektes tegenkomen, ook de nieuwere modellen zijn nog niet altijd perfect. Traditionele merken hebben vooral te maken met problemen op het gebied van software, terwijl de nieuwe merken nog minder ervaren zijn bij het in elkaar zetten van auto’s.

Er is de afgelopen jaren echter wel veel progressie geboekt op dit vlak. Daarom is het raadzaam om bij de proefrit om goed op te kijken naar deze zaken. Neem bijvoorbeeld wat extra tijd voor het entertainmentsysteem.

5 Mythes over de elektrische auto

1. Elektrische auto’s hebben een hogere afschrijving

Het afschrijvingspercentage van elektrische auto’s ligt volgens onder andere de ANWB niet significant hoger dan bij traditionele auto’s. Dat is echter nog niet het hele verhaal.

Accu’s en andere technologie hebben een explosieve groei doorgemaakt en de kosten van elektrische auto’s zijn daardoor hard omlaag gekomen. Dit heeft natuurlijk een grote impact op de tweedehands prijzen (en dus de afschrijving).

Benzineauto’s zullen naar verwachting juist een tegengestelde beweging maken. Wetgeving qua uitstoot wordt bijvoorbeeld steeds strenger in steden. Als je kijkt naar de afschrijving van dieselauto’s, zie je dat deze in stroomversnelling gekomen is na alle beperkende maatregelen. 

De verwachting is dus dat elektrische auto’s op relatief korte termijn zelfs minder afschrijving zullen hebben dan traditionele auto’s. Als je afschrijving wil voorkomen let dan vooral op de volgende zaken:

  • Is het mogelijk om (gratis) ‘over-the-air’-updates te ontvangen 
  • Hoeveel betaal ik per km actieradius (des te hoger de kosten per kilometer actieradius, des te meer afschrijving je kunt verwachten)
  • Als de auto erg afhankelijk is van een scherm om de auto te bedienen: Werkt alles soepel? Als je afhankelijk bent van het scherm en dingen nu al niet soepel werken, dan zal het er over enkele jaren niet beter uitzien.

2. EV’s zijn niet schoner dan benzineauto’s

Vaak gehoord: “Zolang stroom opgewekt wordt uit fossiele bronnen, is een EV net zo vervuilend als een benzineauto.” Het ligt echter niet zo simpel.

CO2-uitstoot van een auto kun je indelen in drie fases. Het productieproces, het gebruik (inclusief de energie voor het aandrijven van de auto dus) en dan het recyclingproces.

Aangezien een elektrische auto veel efficiënter met energie omgaat, zal deze vele malen minder CO2 uitstoten tijdens de gebruiksfase. Dat is dus ongeacht de bron van de energie. Als de bron van de energie dan ook nog eens groener is, wordt dit effect alleen maar versterkt.

Wel is het zo dat een elektrische auto gemiddeld nog veel meer CO2 uitstoot in het productie- en recyclingproces. Volgens een studie van de TU Eindhoven stoot een EV over de gehele levensduur minimaal 2x minder CO2 uit. Na zo’n 30.000 km is de achterstand van de elektrische auto wegens de productie van de batterij al gedicht, daarna levert het dus enkel nog maar winst op.

Daarnaast heb je nog het grote voordeel dat er geen uitlaatgassen zijn bij een EV. Zelfs als de CO2 uitstoot gelijk zou liggen, zou het voor de luchtkwaliteit van onze steden een stuk beter zijn om met EV’s rond te rijden. In Europa sterven er jaarlijks naar schatting 880.000 mensen door luchtverontreiniging, wereldwijd is dat meer dan 8 miljoen. Nu zijn auto’s niet de enige factor bij luchtverontreiniging, maar ze spelen wel een substantiële rol.  

Het is zeker fair om vraagtekens te zetten bij hoe duurzaam bepaalde stappen in het productieproces van de elektrische auto momenteel zijn, maar als je naar het geheel kijkt is er weinig ruimte voor discussie. Gelukkig wordt er momenteel ook hard gewerkt om de meest vervuilende stappen in het productieproces duurzamer te maken. 

3. Batterij moet na x-aantal jaar vervangen worden

Er bestaat nog veel scepsis rond de batterij van een elektrische auto. Niet zelden werpt iemand op dat het kopen van een elektrische auto nog te vroeg is omdat de batterij op termijn vervangen moet worden.

De werkelijkheid is echter dat verreweg de meeste EV’s die nu verkocht worden een batterij hebben die minimaal 500.000 km meegaan. Dat is bijvoorbeeld meer dan de levensverwachting van een benzine- of dieselmotor. Een levensverwachting is natuurlijk geen garantie, daarom is het zeker raadzaam om goed te letten op de garantie die de fabrikant geeft op het accupakket van de auto. (Lees hier meer over de batterijen van een EV)

4. Je moet constant opladen

In de praktijk valt het erg mee hoe vaak de gemiddelde EV-rijder zijn auto moet opladen. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je dagelijkse gebruik, maar het is niet uitzonderlijk dat een volle accu een week meegaat. 

Op langere afstanden is het inderdaad wel zo dat je gemiddeld om de twee tot drie uur een laadstop van zo’n 20-30 minuten moet inplannen. Dat is zeker een andere beleving, maar wordt lang niet door iedereen als heel vervelend ervaren. Je komt weliswaar iets later aan op je bestemming, maar vaak ook met meer energie. Het zal niet ieders voorkeur hebben, maar de negativiteit wordt vaak ook wel erg overdreven zonder het ervaren te hebben. 

5. Het elektriciteitsnet kan al die elektrische auto’s niet aan

Als we elke vernieuwing tegenhouden omdat de huidige infrastructuur er niet op ingericht is, kunnen we beter stoppen met ontwikkelen. Het is valide om af te vragen welke verbeteringen er nodig zijn aan het elektriciteitsnet en hoe we het net gebruiken en wat dit gaat kosten, maar met oneliners als dat het stroomnet het begeeft als we allemaal tegelijkertijd onze auto inpluggen kunnen we niet zoveel.

Ten eerste is het natuurlijk zaak om de last van het net te verlichten door het laden (en ander intensief gebruik van apparaten) zoveel mogelijk te spreiden. Dat is voor een groot deel al redelijk makkelijk op te lossen door slimme laders en dynamische tarieven. Steek je auto in, geef aan wanneer je auto voor 90% gevuld moet zijn en laat het systeem uitzoeken wanneer je auto het goedkoopst opgeladen kan worden. Goed voor het net en goed voor de consument. Ook je vaatwasser en wasmachine kunnen prima op het systeem aangesloten worden.

Daarnaast zal ook het totale stroomgebruik zal ook omhoog gaan, dus er moet zeker gekeken worden naar of en waar de infrastructuur verbeterd of uitgebreid moet worden. Maar om hoeveel extra stroom gaat het? 

Volgens het CBS rijden Nederlanders  gemiddeld 122 miljard kilometer per jaar, dat komt neer op ongeveer 18 miljard kWh aan elektriciteit als alle kilometers elektrisch zouden zijn. Nederland verbruikte in 2017 volgens het CBS 120 miljard kWh aan elektriciteit

Dat betekent dat er zo’n 15% extra elektriciteit nodig is om alle elektrische auto’s aan te drijven, over een periode van 25-30 jaar (zelfs als vanaf volgend jaar 100% van de verkochte auto’s EV’s zijn, duurt het nog minimaal 15 jaar voordat meer dan 95% van alle auto’s een EV is, omdat benzineauto’s die vorig jaar verkocht worden gemiddeld minimaal 15 jaar meegaan). 

Tussen 1990 en 2008 (18 jaar) is het elektriciteitsverbruik in Nederland met bijna 50% gestegen. Tussen 2010 en 2017 was het verbruik stabiel, dus naast de extra elektriciteit van EV’s, dus het lijkt er ook niet op dat we voor andere doeleinden explosief capaciteit bij moeten bouwen. Sterker nog, als je naar huishoudens kijkt daalt het elektriciteitsverbruik al jaren doordat apparaten zuiniger worden en huizen steeds beter geïsoleerd zijn.

Ik wil zeker niet ontkennen dat er uitdagingen op ons te wachten staan op het gebied van het elektriciteitsnet in de transitie naar elektrische auto’s, maar uit niets blijkt dat de transitie per definitie grote problemen moet opleveren. Het getuigt eerder van onwil of een gebrek aan ambitie en planning.

Vond je het artikel nuttig, deel het via de onderstaande buttons!

Is je vraag niet goed beantwoordt of heb je een aanvulling? Reageer in de comments hieronder!

Staat er een onjuistheid in het artikel of heb je een suggestie voor ons? Neem contact met ons op!

Gebruik @EVGuruNL om via Twitter met ons te communiceren!