Als ik naar de Tesla website ga om een Model 3 te bestellen kom ik niet onder de €48.000 uit. Ga ik echter naar de Amerikaanse website, dan kan ik er al een bestellen vanaf $38.000 (ongeveer €32.000). Waarom is een Tesla zo duur in Nederland?

Tesla’s zijn zo duur in Nederland omdat ze uit geïmporteerd worden vanuit andere werelddelen. Dat zorgt voor extra kosten voor Tesla, zoals importbelasting en transportkosten. Deze kosten worden vervolgens verwerkt in de verkoopprijs.

1. Transport

Tesla heeft momenteel twee fabrieken, vanwaar auto’s naar Europa verscheept worden: Fremont (Amerika) en Shanghai (China). Inclusief verzekering gaat het om enkele honderden euro’s per auto. Niet de grootste kostenpost, maar het verklaart enkele procenten van het gat van €16.000.

2. Importkosten

Importkosten hebben een significant groter aandeel in het gehele plaatje. Zo betaalt Tesla 10% aan invoerrechten per auto over de verkoopprijs zonder BTW. Dat komt neer op bijna €4.000, een kwart van het verschil met de verkoopprijs in Amerika.

3. BTW

In Europa is het streng verboden, maar in Amerika de normaalste zaak van de wereld: Prijzen adverteren zonder BTW. Dat komt doordat de BTW in Amerika per staat verschilt, waardoor het overzichtelijker is om prijzen te noemen zonder BTW.

In Europa zit de BTW van 21% altijd al in de prijs verwerkt, goed voor zo’n €8.000 in het geval van een instap Tesla Model 3. De helft van het verschil met de geadverteerde Amerikaanse prijzen.

4. Wisselkoers

Ten eerste zijn er kosten verbonden aan het omwisselen van valuta, die natuurlijk doorberekend worden aan de klant. Daarnaast wil Tesla de prijzen ook stabiel houden, terwijl wisselkoersen erg volatiel kunnen zijn.

Daarom wordt er een marge ingebouwd van enkele procenten zodat de prijzen niet aangepast hoeven te worden bij wisselende koersen en waarbij Tesla zelf ook geen risico loopt om veel marge te verliezen ten opzichte van in Amerika verkochte auto’s doordat het de vreemde valuta in bezit heeft.

Totaal

Als je al die percentages bij elkaar optelt zie je dat je al snel richting de 90-95% gaat. Tesla verdient dus amper extra aan Europese klanten, het verschil in de geadverteerde prijs gaat voor ongeveer drie kwart naar de belastingdienst en met de laatste 25% worden voornamelijk extra kosten en risico’s gedekt.

Giga Berlin

In 2021 zal Tesla een fabriek in Duitsland openen, waardoor de 10% invoerrechten komen te vervallen bij de modellen die door Tesla binnen de EU geproduceerd worden. Dat zal Tesla in Nederland alleen nog maar populairder maken (lees hier waarom Tesla nu al zo populair is).

In het begin zal dat enkel nog gaan om de Model Y, de compacte SUV die momenteel wel al in Azië en Noord-Amerika te verkrijgen is. Mijn verwachting is dat Tesla een deel van de besparing doorberekent bij de Model Y en het andere deel gebruikt om de Model 3 wat scherper te prijzen.

Zo bewaakt Tesla het prijsverschil tussen de Model 3 en Model Y en kan elke klant profiteren van de lokale productie. In de komende jaren is Tesla van plan de fabriek verder uit te bouwen en ook andere modellen te gaan produceren in Duitsland. De verwachting is dus dat de prijs steeds meer naar beneden gaat komen.

Een $25.000 Tesla?

Tesla heeft de reputatie van een premium brand, maar dat staat eigenlijk haaks op de doelen en plannen voor de toekomst. De Amerikaanse techreus wil de massa bereiken met hun auto’s en dat kan enkel als de kosten drastisch omlaag gebracht worden.

Elon Musk kondigde op Battery Day aan dat Tesla werkt aan een nieuw model van $25.000 (in Nederland dus waarschijnlijk eerder €30.000 – €35.000 als deze in Europa geproduceerd wordt), dat binnen enkele jaren op de markt moet komen. Dat is zo’n €15.000 minder dan de goedkoopste Tesla in Nederland op dit moment.

En dat is zeker niet het einddoel. De auto op benzine is meer dan 100 jaar volop geoptimaliseerd, de techniek achter een elektrische auto is nog allemaal nieuw en is daardoor nog relatief duur. De verwachting is dat Tesla’s dit decennium nog meermaals prijzen van hun auto’s omlaag brengt. Wil je niet zo lang wachten met het kopen van een EV? Lees hier waar je op moet letten.

Vond je het artikel nuttig, deel het via de onderstaande buttons!

Is je vraag niet goed beantwoordt of heb je een aanvulling? Reageer in de comments hieronder!

Staat er een onjuistheid in het artikel of heb je een suggestie voor ons? Neem contact met ons op!

Gebruik @EVGuruNL om via Twitter met ons te communiceren!