Tesla’s schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Dat is zeker deels te danken aan de fiscale voordelen, maar dat is maar het halve verhaal. Wat maakt specifiek een Tesla nou zo populair?

Tesla’s danken hun populariteit vooral aan hun technologische voorsprong. Een Tesla blinkt uit in efficiëntie, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en performance. Daarnaast komt een Tesla standaard met veel opties.

Het hele automotive landschap is veranderd met de komst van de elektrische auto. Zo’n grote verandering gaat vaak gepaard met grote winnaars en grote verliezers. Het is eerder regel dan uitzondering dat een nieuwe toetreder de troon overneemt bij een grote verandering.

Wie had rond 2002 verwacht dat Nokia in 2005 al niet meer hip zou zijn toen het voorbij gestreefd werd door Blackberry? Enkele jaren later was Blackberry zelf aan de beurt en maakte het plaats voor de iPhone. Is de stoelendans in de autobranche ingezet?

Navigeer naar:


Acceleratie

Buiten alle sentimenten om waarom een brandstofauto aantrekkelijker is, heeft de elektrische aandrijving enkele fundamentele voordelen die onmogelijk bijgehaald kunnen worden door een brandstofmotor.

Bijvoorbeeld de directe koppel. De directe acceleratie maakt een elektrische auto een stuk plezieriger en Tesla heeft dit naar een nog hoger level getild. De Amerikaanse autofabrikant had al vroeg door dat men een goede reden nodig had om de overstap van het veilige en vertrouwde, naar het risicovolle en avontuurlijke. Momenteel zijn er modellen op de markt die van 0-100 km/u gaan in net iets meer dan twee seconden. Er is momenteel geen productie-auto die je in een sprint verslaat met die tijden.

Verticale integratie

Het is in de auto-industrie gebruikelijk om, buiten de motor en versnellingsbak om, zoveel mogelijk onderdelen bij leveranciers te bestellen. Tesla probeert juist zoveel mogelijk stappen in het productieproces en de ontwikkeling in eigen beheer te houden.

Dat is echter uit nood geboren. Toen Tesla nog een kleine speler was, waren ze nog niet interessant genoeg om veel aandacht aan te besteden. Dat zorgde ervoor dat het lastig en duur was om orders te plaatsen, als dat al mogelijk was. Daarnaast waren ook nog niet alle onderdelen te verkrijgen bij toeleveranciers.

Tesla heeft van die nood een deugd gemaakt door te focussen op productie en ontwikkeling in eigen huis. Dat zorgt voor kostenbesparing, meer flexibiliteit en de mogelijkheid om alles naadloos op elkaar aan te sluiten.

Een voorbeeld: De meeste onderdelen van traditionele autobouwers komen tegenwoordig met hun eigen computerchip en software van de leverancier, het is lastig om dit tot één samenwerkend systeem samen te voegen, ook de controle over de software en updates is beperkt.

Tesla daarentegen sluit vrijwel alle hardware aan op één centraal bestuurde chip en codeert daar zijn eigen software die makkelijk geüpdatet kan worden bij.

Computer op wielen

Zoals in de laatste alinea hierboven al beschreven, is Tesla veel meer één computer in plaats van een verzameling van verschillende lokale computers in de auto.

Een top ontwerp kenmerkt zich doordat het voor de gebruiker zo simpel is, dat het niet opvalt hoe verfijnd en uitgedacht alles is. Dat ‘Je ne se quoi’ gevoel. Merken dat het bevredigend werkt, terwijl je geen idee hebt waar dat nou precies aan ligt. Pas als je met een ander systeem geconfronteerd wordt, merk je hoe goed het ene systeem in elkaar zit. Het lijkt heel triviaal, maar het voorkomt zoveel irritatie.  

Over-the-air updates

Net zoals je telefoon regelmatig updates ontvangt, zo ontvangt een Tesla die ook. Al bijna een decennium lang. De traditionele automakers lijken het maar niet voor elkaar te krijgen. Zo zijn er wel wat modellen uitgeleverd waarbij de belofte gemaakt werd dat het mogelijk zou zijn, maar tot nu toe is daar nog weinig van terechtgekomen. In plaats daarvan is een trip naar de garage nodig om de software te updaten.

Tesla gebruikt de updates heel breed, van nieuwe games voor tijdens het snelladen, nieuwe handige functies zoals sentry mode (waarbij de camera’s van de auto gebruikt worden om verdachte bewegingen rondom je auto op beeld op te slaan om bewijs te hebben bij eventuele schade) tot en met het toevoegen van extra actieradius door softwareoptimalisaties.

Je hoort de meeste Tesla-rijders niet voor niks zeggen dat hun auto na enkele jaren beter is dan toen ze hem ontvingen. Dat zal ook een rol spelen in de beperkte afschrijving die de meeste Tesla’s kennen, een nu verkochte Tesla is doorgaans amper beter dan één die twee jaar terug verkocht is.


Batterijtechnologie

Tesla is wereldwijd de grootste gebruiker van batterijen en heeft zodoende de nodige ervaring opgedaan en heeft daardoor ook toegang tot de meest voordelige contracten en samenwerkingen.

Ten eerste worden er nu in samenwerking met Panasonic batterijen geproduceerd die speciaal naar Tesla’s specifieke wensen gemaakt worden. Daar komt nog bij dat Tesla een hele nieuwe batterijtechnologie heeft ontwikkeld om zelf batterijen te gaan produceren. Batterijen die zowel beter als goedkoper zijn.

Dit zijn de stappen waardoor Tesla ongewoon hoge marges kan bereiken met elektrische voertuigen. Ook beschikt Tesla over veel kennis over optimale temperaturen, laadsnelheden en manieren om deze temperaturen te managen.

Zo wordt de batterij bijvoorbeeld al opgewarmd als je een navigeert naar een Supercharger. Dit zorgt ervoor dat de batterij direct een hogere laadsnelheid aankan bij aankomst. Dit scheelt tot wel tien minuten bij het laden en is ook nog eens gezonder voor de batterij. (Lees hier meer over batterijen van EV’s)

Actieradius

Als je het over actieradius hebt, heb je het vaak over de batterij. Dat is echter maar een deel van het geheim van Tesla’s superieure actieradius. Je ziet namelijk dat Tesla’s veel meer kilometers halen uit dezelfde eenheid energie dan concurrenten, soms zelfs dan veel lichtere concurrenten. Ook loopt Tesla voorop wanneer het op batterijen aankomt.

Dit heeft met twee dingen te maken: de efficiëntie van de elektromotoren en de aerodynamica. Daarnaast zet Tesla ook in op het lichter maken van de auto door onderdelen te versimpelen, samen te voegen of waar kan zelfs weg te laten. Elon Musk’s designmotto is niet voor niks: ‘The best part is no part.’ (Meer over actieradius vind je hier!)

Superchargers

Het Supercharger netwerk is ook weer een voorbeeld van iets waartoe Tesla technisch gezien gedwongen werd, waarna ze het hebben omgezet in een enorm voordeel. Nog regelmatig klaagt een traditionele autobouwer in de media over het gebrek aan laadinfrastructuur. Tesla voorzag dat probleem al bijna een decennium geleden en begon met het bouwen van zijn eigen netwerk.

Tesla zag dat een snellaadnetwerk noodzakelijk was om hun missie te volbrengen (de wereld zo snel mogelijk afhelpen van fossiele brandstoffen), waardoor ze in recordtempo een netwerk uit de grond gestampt hebben dat beter functioneert dan de netwerken van de concurrenten. Bijkomend voordeel: Tesla’s kunnen ook gewoon gebruik maken van de overige snellaadinfrastructuur.

Ook de Superchargers werken weer zoals je kan verwachten bij Tesla: Als je een lange route invoert, geeft je auto aan waar je moet stoppen, hoeveel batterij je bij aankomst ongeveer over hebt en hoe lang je moet stoppen. Ook kun je zien hoeveel laders beschikbaar zijn.

Eenmaal aangekomen heb je geen gedoe met laadpassen of zelfs ook maar betaalpassen. Je plugt je auto gewoon in, de lader identificeert je auto en je wordt automatisch gefactureerd op de betaalmethode die je in je Tesla-account hebt staan. Veel Tesla-rijders geven dit als een van de topredenen dat ze geen ander merk overwegen als volgende auto. Het maakt een wereld van verschil om een betrouwbaar netwerk te hebben.

In de afgelopen jaren heeft Elon Musk meerdere malen aangegeven om open te staan om het netwerk open te stellen voor andere merken, als zij hun bijdrage leveren in de uitbreiding. Tot nu toe lijkt dat nog niet echt zijn vruchten afgeworpen te hebben.

Wel gaat er momenteel een gerucht rond dat Tesla bezig is met een app en adapter om het netwerk in de toekomst eigenhandig open te stellen voor auto’s van andere merken. Het is niet bekend of dit enkel voor Amerika of ook voor Europa zal gelden.

Autopilot

Tesla staat bekend om hun Autopilot-systeem. In Nederland zijn de functionaliteiten door strengere regelgeving beperkter, echter zijn ook de functies die wel beschikbaar zijn een enorme stap vooruit ten opzichte van de gemiddelde cruise control. (Lees hier meer over de aanpak van Tesla op het gebied van zelfrijden)

Zo houdt Autopilot je auto binnen de lijnen op de snelweg en provinciale wegen en zal deze ook de afstand tot je voorganger bewaken. Autopilot is standaard op elke Tesla, al kun je tegen betaling nog upgraden naar de Full Self Driving optie. Met deze optie moet het in de toekomst mogelijk worden om een volledig autonome Tesla te bezitten, maar het gaat nog wel even duren voordat alle functies daarvan ontwikkeld zijn en toegestaan worden in Nederland.

Autopilot is ook weer zo’n functie die je moet ervaren voordat je ‘m echt kunt waarderen. Het kost ook even voordat je ingespeeld bent op hoe het systeem werkt, maar als dat eenmaal het geval is zullen je lange snelwegritten een stuk rustgevender worden. Veel mentale energie tijdens het autorijden gaat verloren aan het focussen op de auto continu binnen je baan te houden. Het is iets waar je niet snel bij nadenkt, maar vaak onbewust wel de nodige energie kost. Autopilot stelt je in staat om je op andere zaken op de weg te focussen, zonder de controle te verliezen. Een echte game changer.

Vond je het artikel nuttig, deel het via de onderstaande buttons!

Is je vraag niet goed beantwoordt of heb je een aanvulling? Reageer in de comments hieronder!

Staat er een onjuistheid in het artikel of heb je een suggestie voor ons? Neem contact met ons op!

Gebruik @EVGuruNL om via Twitter met ons te communiceren!