‘’Hoe ver kom je nou met zo’n EV in de praktijk?’’ Is een veel gestelde vraag aan een eigenaar van een elektrische auto. Het is ook zeker een terechte vraag, maar het antwoord is niet in één zin te vatten.  

Over het algemeen kun je met een elektrische auto minimaal 80-90% van de geadverteerde actieradius halen, maar er zijn situaties die dat lastiger maken. De WLTP teststandaard die in Europa gebruikt wordt, schat de range over het algemeen te hoog in. De EPA-range (de Amerikaanse standaard) geeft een veel realistischer beeld.

In dit artikel zal ik wat verder inzoomen op factoren die van invloed zijn op het werkelijke rijbereik. Ook hoop ik een ander perspectief te kunnen bieden voor de zorg die vaak ten grondslag ligt aan de vraag zelf.


Navigeer naar:

Waarom is actieradius niet het belangrijkste om op te letten?

Het belang van genoeg rijbereik is duidelijk: Niemand wil om de haverklap een verplichte moeten laadstop inplannen of nog erger: met een lege batterij langs de weg belanden.


De praktijk leert echter dat de gemiddelde EV-rijder daar amper tot nooit mee te maken krijgt. De gemiddelde Nederlander rijdt zo’n 35 kilometer per dag. Zelfs als de werkelijke range 100km is, kun je daar nog bijna drie dagen mee uit de voeten. De werkelijke range van veel EV’s ligt daar momenteel ver boven. In het dagelijks gebruik laad je de auto vaak al ver voordat de batterij bijna leeg is gewoon weer op.

Dan blijven nog de -voor de meeste gebruikers incidenteel- lange ritten over. Daar is het vaak echter sneller om vaker en korter te stoppen, dan om je batterij volledig op te laden en leeg te rijden (lees hier meer over batterijen van een EV). Als je tijd wil besparen op lange ritten is het vaak ook beter om te kijken naar de laadsnelheid dan per se de gemiddelde werkelijke range. Ook moet je er rekening mee houden dat je dat gemiddelde niet gaat halen met constant hoge snelheden.

Is het mogelijk om de geadverteerde actieradius te halen?

Het is in uitzonderlijke gevallen mogelijk om de geadverteerde range te halen, maar daar moeten wel wat kanttekeningen bij gemaakt worden. De WLTP-range is gebaseerd op een gevarieerde test, waarbij een deel stadsgebruik en een deel snelweg meegenomen wordt onder verder redelijk goede omstandigheden, maar op een of andere manier valt deze vrijwel altijd erg positief uit.

Je kunt er dus niet vanuit gaan dat je de actieradius makkelijk haalt, maar het is ook geen volledig uit de lucht gegrepen getal. Het is een nuttig uitgangspunt als je weet welke factoren je rijbereik zullen verminderen. Hieronder vind je meer over die factoren en de invloed daarvan op je range.


Welke factoren hebben invloed op de actieradius?

Rijstijl

Het moge geen verrassing zijn dat je rijstijl een grote invloed heeft op je actieradius. Naast het snelle optrekken en harde remmen heeft een elektrische auto wel iets specifieks waarbij de rijstijl van invloed is. Aangezien een EV vaak maar één versnelling heeft, ligt de optimale snelheid extreem laag (onder de 20 km/u, bij een auto op benzine ligt dit rondt 70-80km/u). Alles dat je daarover heengaat zal minder efficiënt zijn.

Regeneratief remmen

Niet iedereen is direct fan, maar het is voor je efficiëntie wel aan te raden om te wennen aan one-pedal-driving. Hierdoor rem je af op de elektrische motor wanneer je je gas loslaat en win je daarmee energie terug en spaar je je remschijven.

Ook bij het rempedaal wordt regeneratief remmen vaak gemixt met het remmen van de remschijven. Des te harder je remt, des te minder energie je kunt opvangen met het regeneratieve systeem.

Banden/wielen

In de regel geldt: des te groter en breder de wielen, des te minder range je uit dezelfde accu kunt halen. Denk aan een wielrenfiets, daar zijn de banden zo dun zodat het rubber zo min mogelijk contact maakt met het asfalt. Een hogere rolweerstand betekent meer energie om voorwaarts te bewegen.

Ook de velgen en wieldoppen kunnen een verschil maken. Bij elektrische auto’s zie je vaak dat de wielen redelijk dicht zitten (zie onderstaande foto) om de grootste aerodynamische voordelen te bewerkstelligen. Het is zeker niet de fraaiste oplossing, maar relatief kleine maar aerodynamische wielen zijn the way to go als range je grootste prioriteit is.

Het weer

Het weer heeft in potentie de grootste negatieve impact op het rijbereik. Het is een combinatie van verschillende factoren die meespelen: de optimale temperatuur van de batterij, de fysieke omstandigheden op het wegdek en de temperatuur in de auto.

Om bij de batterij te beginnen, deze opereert het liefst rond de 27°C. Als het erg koud is gebruikt de auto extra energie op de batterij op te warmen, terwijl bij extreme hitte het tegenovergestelde gebeurt.

Dan heb je nog situaties zoals neerslag, waarbij de auto meer energie nodig heeft om vooruit te komen. Ook vergt regen meer remkracht, waardoor er in verhouding minder afgeremd wordt met het regeneratieve systeem.

Ten laatste heb je nog de temperatuur in de cabine. Het voordeel van een brandstofauto in de kou is dat deze van nature erg inefficiënt met energie omgaat. Een groot deel van de brandstof gaat daardoor verloren aan warmte. Deze warmte kan gebruikt worden om de cabine te verwarmen, zonder daar extra energie voor nodig te hebben. Bij een batterij geeft veel minder ‘gratis warmte’ af.

Er wordt door ingenieurs in de auto-industrie hard gewerkt om dit probleem op te lossen, niet zonder resultaat. Zo hebben Tesla’s en Hyundai’s warmtepompen voor hun elektrische auto’s ontwikkeld die beter gebruik maken van warmte en kou die normaliter verspild zou worden. Daardoor presteren bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq en de Tesla Model 3 (2021 versie) erg goed in koude temperaturen.

Snelweg

Zoals bij rijstijl al aangehaald ligt de optimale snelheid van een elektrische auto erg laag en neemt de efficiëntie af als daarvan afgeweken wordt. Als je portemonnee het toelaat is het erg interessant om naar de Porsche Taycan te kijken als je graag efficiëntie hebt op hogere snelheden.

Het Duitse sportwagenmerk heeft zijn elektrische model namelijk uitgerust met twee versnellingen. De tweede versnelling maakt de Taycan beduidend zuiniger op hogere snelheden. Dat niet alleen, het stelt je ook in staat om op hoge snelheden sneller te accelereren. Een fijn staaltje techniek dus, een techniek die we waarschijnlijk helaas niet snel gaan terugzien in het lagere segment.

Degradatie

Batterijen worden steeds beter. De degradatie waar veelal voor gevreesd wordt, valt in de praktijk vaak wel mee. Als je van plan bent je auto lang te behouden, kun je er wel vanuit gaan dat je batterij gemiddeld 5-10% verliest over de jaren heen.

Batterijen presteren echter niet volledig constant, zo zijn er uitschieters naar beide kanten. Het is daarom altijd goed om naar de voorwaarde van de garantie op de batterij te kijken. Hoe lang geven ze garantie en hoeveel degradatie moet de batterij hebben voordat je aanspraak kan maken op de garantie?

Naast hardware is ook de software belangrijk voor de batterij. Zo zie je bij Tesla dat de actieradius soms vergroot wordt met een update die via de internetverbinding van de Tesla geïnstalleerd wordt. Dit weegt geregeld minstens op tegen de degradatie die je zult ervaren. De verwachting is dat steeds meer merken zich gaan richten op de softwarekant, al zal dat bij sommige merken nog even op zich laten wachten voordat het allemaal goed staat. Het goede nieuws is dat de potentie er in ieder geval is.

Totaal

Als alles tegenzit, kan het zeker gebeuren dat je maar 50% van de geadverteerde range haalt. Voor dagelijks gebruik zal dat vaak geen groot probleem zijn, maar als je een rit van 700-1000 km voor de boeg hebt op een koude winterdag met nat wegdek (wintersport bijvoorbeeld) ga je het wel heel erg voelen. Als dat één of twee keer per jaar voorkomt, kun je nog altijd overwegen om je auto op die momenten te ruilen met een familielid of om een auto te huren.


Hoeveel range kun je in de toekomst verwachten?

De prijs van batterijen komt elk jaar naar beneden en de energiedichtheid gaat omhoog. Dat betekent dat rijbereik gemiddeld goedkoper wordt, maar ook makkelijker in te passen zonder de nadelen van extra batterijen. Dat zie je ook terug in het aanbod: de prijzen van elektrische auto’s komt jaarlijks omlaag en de gemiddelde range gaat omhoog.

Steeds meer EV’s tikken de 400 km grens aan en ik denk dat dit dicht bij het punt komt waarbij de focus op extra rijbereik begint af te nemen. De batterij is het duurste onderdeel van een auto en het weegt ook nog eens enorm veel. Het extra gewicht dat je altijd meedraagt heeft een negatief effect op de actieradius, waardoor je steeds meer batterijen nodig hebt om eenzelfde aantal kilometers toe te voegen.

Hoewel iedereen vooraf het gevoel heeft meer range nodig te hebben, valt dat in de praktijk in de regel goed mee. Zeker in een compact land als Nederland. Ik verwacht dus dat de gemiddelde EV over enkele jaren 400-500 km aan rijbereik aanbiedt en dat de rest van de ontwikkelingen ervoor zorgen dat de auto’s goedkoper en lichter worden.

Het laadnetwerk zal sterk verbeteren en ook zal de laadsnelheid toenemen. In het luxe segment zullen er vast auto’s te vinden zijn die 800, 900 of zelfs 1000 km ver komen, maar voor de gemiddelde consument zal dat zeker geen prioriteit hebben.

Elektrisch rijden verandert zeker hoe je een auto gebruikt en dat komt soms ook met nadelen ten opzichte van benzineauto’s. Echter worden die nadelen vooraf vaak overschat. In mijn ogen is range enkel echt belangrijk voor lange afstanden, maar dan is het vooral belangrijk om te kijken naar hoe efficiënt een auto is op hogere snelheden en hoe snel de auto van 20% naar 80% kan opladen.

Vond je het artikel nuttig, deel het via de onderstaande buttons!

Is je vraag niet goed beantwoordt of heb je een aanvulling? Reageer in de comments hieronder!

Staat er een onjuistheid in het artikel of heb je een suggestie voor ons? Neem contact met ons op!

Gebruik @EVGuruNL om via Twitter met ons te communiceren!